ABA a zábava?
“Je opravdu těžké mé dítě zabavit.” “Vůbec mi nevěnuje pozornost.” “Nic ho nebaví, nemá žádné zájmy, s ničím si nechce hrát.”
Vzpomeňte si, kolik jste za svůj život zažili zábavných a zainteresovaných učitelů. A jak se jejich přednášení odrazilo ve vašich dovednostech a schopnostech. ABA využívá strategií a intervencí, které fungují. Zábava při učení za nás funguje spolehlivě - i proto je součástí naší práce.
“Je opravdu těžké mé dítě zabavit.”
“Vůbec mi nevěnuje pozornost.”
“Nic ho nebaví, nemá žádné zájmy, s ničím si nechce hrát.”
Podobné věty slýcháme často při úvodních schůzkách s rodiči našich klientů. Umět vzbudit zájem a zábavně učit je obtížná disciplína, jelikož onu zábavnost nelze posuzovat z pohledu našeho, musíme se na ni dívat očima dítěte. A přesto se to lze naučit! Prozradíme Vám první krok: následuj dítě. Sledujte své dítě, pozorujte ho, následujte ho, berte si do rukou stejné předměty, provádějte s nimi stejné aktivity, zkoumejte z různých úhlů, co je na aktivitě zajímavé, opakujte to. Myšlenky na trapnost a nevhodnost hoďte za hlavu a buďte součástí světa vašeho dítka. Ze začátku hra může vypadat tak, že si dvě osoby hrají vedle sebe, každá se svou sadou hraček, a přesto společně. Postupně začnete pozorovat, že Vás dítě po očku pozoruje, přibližuje se k Vám a nakonec Vám třeba opraví řadu kostek, protože takhle být nemají. Nechte se vést.
Druhým krokem pak je rozšíření a obohacení podobné hry. Zde je potřeba přemýšlet tzv. “out of the box”, otevřít se novým možnostem. Vycházíme při tom z modelu předmět-proces. Tento model představuje jednotlivé předměty zájmu a činnosti, které se s nimi provádějí. Vždy zjistěte, zda Vaše dítě preferuje předmět jako takový, anebo ho baví spíše činnost, která se s ním provádí. Vysvětlíme si u následujícího příkladu s balonem: balon (předmět) si hážeme (proces). Zajímá dítě, když vyměním balon za plyšáka, nafukovací balonek, kroužky, které si budeme házet? Pak ho zajímá spíše proces házení a měli bychom rozšiřovat aktivitu tímto směrem (házet různé předmět, trefovat se do koše, házet různými způsoby - za hlavou, pod nohama apod.). Jakmile balon vyměním za něco jiného, tak aktivita dítě přestane zajímat? Začnu do balonu kopat, posílat si ho, kutálet po skluzavce, dítě je nadšené, protože děláme aktivitu s jeho oblíbeným předmětem. Víte, že ve středu zájmu je samotný předmět a budete dále rozšiřovat aktivity s tímto předmětem. Ze začátku se můžete setkat s odmítáním nového, což Vás však neodradí a zkoušíte různé podněty prezentovat.
Prezentovat, nikoliv nutit k účasti! Zde si řekněme, že pro dospělého je často problematické hrát si trochu “jinak”, bláznit, skotačit. K puzzlím a vybravování si sednout umíme, ale zvládneme dělat srandovní obličeje do zrcadla a matlat po něm pěnou? Určitě ano! Stačí se odvázat a vrátit se trochu do dětských let. Ti z Vás, kteří se nepovažujete za přílišné kreativce, nezoufejte. K rozšíření obzorů můžete použít například Pinterest (hledejte hesla jako “aba kids activities” “activities for toddlers” apod.). Pinterest má tu skvělou vlastnost, že vám nabízí další aktivity na základě Vašich prohlížených, tedy je prakticky nevyčerpatelnou studnicí nápadů a není potřeba vymýšlet kolo. Nezapomeňte však - hledáte, co bude bavit Vaše dítě, ne to, co si myslíte, že by děti obecně mohlo bavit. Aktivity si pak příslušně upravujte.
Pomocí zábavných interakcí se s dětmi tzv. párujeme a hledáme případná budoucí posílení. Teď už Vás nepřekvapí, když k Vám přijde poprvé nový ABA terapeut a začne s Vaším dítkem bláznit, nemusíte se ptát, co je tohle za šílenou terapii, ale budete vědět, že jste přesně tam, kde chcete být.