Na co se ptát na první schůzce s behaviorálním analytikem?

Konečně jste narazili na někoho, kdo si říká ABA terapeut? Doporučili Vám stránky praktika, který má volnou kapacitu pro nové klienty a už se nemůžete dočkat, až začnete spolupracovat? Co vše zjistit, než se s nadšením vrhneme do práce?

Ano, aplikovaná behaviorální analýza má velmi přesvědčivé výsledky potvrzené mnoha vědeckými studiemi, to ještě neznamená, že je to to pravé pro Vás. Jenže informací je kvanta a realita pak může být odlišná od Vašich očekávání. Pokud jsme si přečetli pár článků o tom, jak ABA vypadá a jak praktici pracují, často ani nedokážeme formulovat otázky, které nás zajímají. Níže je shrnuto několik bodů, nad kterými byste se měli určitě zamyslet, a nejlépe je také prodiskutovat s Vámi vybraným specialistou.

1) Certifikace, zkušenosti, supervize, počet klientů

Tento bod jste již slyšeli mnohokrát, nicméně je důležité jej opakovat. Pokud chcete kvalitní službu, hledáte člověka, který má nejen řádné vzdělání (PLATNOU certifikaci, či supervizora), ale také se podíváte na jeho zkušenosti, které Vám napoví, zda jste trefili do černého. Jak dlouho v oboru pracuje, jaké je jeho další vzdělání, s kým spolupracuje, jaké má reference. Zjistíte třeba, že sice získal v minulosti certifikaci, ale nesplnil například nutný počet zkušenostních bodů v dalším vzdělávání, a tedy mu byla platnost certifikace přerušena (musí se znovu recertifikovat a složit zkoušku). Platnost certifikace si můžete ověřit na stránkách BACB (www.bacb.com). Písmenka za jménem mohou být také někdy matoucí - BCBA/BCBA-D/BCaBA? Jedná se o různé stupně odbornosti. Důležitou informací pro Vás je, že BCaBA nad sebou musí mít BCBA nebo BCBA-D. Pokud pracuje s klienty bez supervize (supervizora opět můžete ověřit na stránkách BACB), porušuje pravidla BACB, což by mohlo vést až ke ztrátě certifikátu.

Jakkoliv zoufale toužíte po někom, kdo Vám pomůže, vždy zvažte spolupráci s člověkem, který nemůže doložit řádné vzdělání. Nechci tvrdit, že takovýto člověk nemůže být skvělým terapeutem (hodně Vám napoví jeho práce a recenze) a nemůže poskytovat kvalitní služby (nelze však, aby se nazýval behaviorálním analytikem), nicméně je to riziko, které bychom určitě měli brát v potaz. Tím spíš, když bude pracovat s našimi nejbližšími.

Poslední, ale neméně důležitý bod - s jak velkým počtem klientů aktuálně analytik spolupracuje? Ačkoliv počet aktivních klientů není nijak konkrétně číselně omezen, rozmyslete si, zda chcete spolupracovat s někým, kdo na Vás bude mít čas čtyřikrát do roka. Analytik musí sám zhodnotit, jak velký počet případů je pro něj únosný, jak moc času s kým stráví a kolik další práce bude vše vyžadovat. A to způsobem, aby nikoho nezanedbal a poskytoval jen kvalitní službu. Jenže co dělat, když u nás analytici sice přibývají, ale stále jich není dostatek? Poradím Vám vložit svou energii a finance raději do sebevzdělání, navštivte kurzy, semináře, online přednášky, kde můžete také navázat důležité kontakty, které Vás spojí s tím správným analytikem či terapeutem.

2) Očekávání, kolik času ABA zabere, kolik práce bude potřeba vykonat, kdo všechno musí spolupracovat

Na první schůzce bychom si měli ujasnit vzájemná očekávání. Ta jsou v některých případech vzdálena realitě a behaviorální analytik by měl vše uvést na pravou míru ještě před započetím spolupráce. Mezi nejčastější mylná očekávání patří:

- ABA nás zbaví všech problémů s chováním

- terapeut odpracuje 4h týdně a tím práce končí

- supervizor = terapeut vykonávající přímou práci

- nepotřebuji rozumět behaviorální analýze

- mé dítě bude poté “normální”

- budeme chodit na ABA půl roku a pak rovnou do školy/školky

Můžeme Vám zaručit, že vždy opustíme neefektivní strategii, jestliže nám data ukáží, že tudy cesta nevede. Ale nemůžeme slíbit, že vše má řešení a behaviorální analytik má kouzelnou kuchařku s recepty na všechny problémy. Do času, který s námi klient stráví vložíme veškerou svou profesionalitu a budeme se snažit maximalizovat jeho efektivní využití. Nemůžeme však u vás být 24 hodin denně (někdy bychom to opravdu potřebovali) a behaviorální analýza nekončí odchodem terapeuta. Proto je důležité si principy osvojit, praktikovat a nadále rozvíjet.

Bylo by skvělé, pokud by mohl behaviorální analytik pracovat se všemi klienty přímo, vést každý den terapie. Pokud si najdete BCBA, jedná se většinou o supervizora, což znamená odborníka, který se stará o program, vypracování hodnocení, správu dat a edukaci terapeutů/rodin. Svou práci vykonává z velké části za monitorem. Ale vy chcete přece terapeuta, který bude pracovat přímo a vést sezení, k čemu supervizora? Pro přímou práci je potřeba mnoho entuziasmu, energie, nadšení pro věc, kreativity. Tuto pozici však po řádném proškolení může vykonávat i člověk s nižší úrovní vzdělání (a zmíněnými vlastnostmi). Pokud by analytik pracoval s jedním klientem 15h/týdně, mohl by se třeba i roky věnovat pouze dvoum, a veškerá péče by byla velmi nákladná (analytikem se stává vysokoškolák s magisterským diplomem a postgraduálním vzděláním). A kde je čas na tvorbu individuálních programů, tzv. nepřímou práci? Z tohoto pohledu by se práce stala velmi neefektivní a nedostalo by se pomoci skoro nikomu. Zjistěte si tedy také, zda supervizor spolupracuje s nějakými terapeuty, se kterými by Vás mohl spojit, či zda bude nutné terapeuta zaškolit.

Čím více lidí se zapojí, tím spíše se nám podaří dosáhnout stanovených cílů. Není potřeba, abyste se stali diplomovaným terapeutem. Vaše spolupráce v práci je však klíčová a velmi, velmi prospěšná. Jestliže si vyberete jít tímto směrem, nezavírejte před ním oči. Aplikovaná behaviorální analýza je krásný obor a v mnoha ohledech nám může pomoci i v běžném životě.

Každá změna potřebuje svůj čas, některá méně, jiná více. Ano, chápu, že byste rádi věděli, jak dlouho tohle celé bude trvat a jak to skončí, ale každý, kdo Vám dává jasné predikce buďto lže, nebo vyvolává falešná očekávání. Můžeme říct, že určitá metoda byla prokázána v zahraničí, podívat se na příklady, poukázat na obdobné již řešené problémy, ale jiná prohlášení vyvozující určité závěry s ohledem na konkrétní osoby by byla neetická a neprofesionální. Pamatujte, že kdykoliv se můžete domluvit na ukončení spolupráce, pokud již touto cestou nebudete chtít dále jít.

3) Sběr dat, příprava materiálů

Data. Strašák všech, kteří s behaviorální analýzou začínají. Neustále se snažíme vymýšlet, jak bychom Vám tuto nutnost zjednodušili, věřte mi! Pokud nejste přímo analytický nadšenec, ze zápisu dat se asi nestane Vaše oblíbená činnost, musím však zmínit, že bez toho to nepůjde. A pokud skutečně pochopíte, proč je to vše důležité, už nebudete chtít nikoho, kdo data nesbírá. Z datové analýzy okamžitě vidíme, zda postupujeme dle našich predikcí, jedná se o vědu v přímém přenosu, kdy si ověřujeme naše hypotézy. Nechceme stavět dům na špatných základech. Chceme odhalit chybu hned v zárodku, napravit ji a vytvořit něco, co přetrvá. Neradi bychom Vás opouštěli s tím, že si pouze myslíme, že tohle funguje a dále si jet v zaběhlých kolejích.

Práce na terapii a ještě připravovat materiály? Pokud provozujete ABA v domácím prostředí, často je na Vás, abyste si udělali přípravu. Tiskárna a laminovačka jsou v podstatě nutnou výbavou. I to je čas, se kterým musíme počítat, a je dobré se s terapeutem pobavit, jak vše bude probíhat, jak často a jak moc příprav bude potřeba. Můžete se domluvit, že materiály pro terapii zajistíte, nebo se domluvíte s terapeutem na jejich pořízení a proplacení. Přidejte se také do facebookových skupin, projeďte Pinterest, zjistíte, že spoustu úžasných materiálů již bylo vytvořeno, stačí pouze vytisknou či nastříhat, což Vám ušetří spoustu práce.

A dále? Zeptejte se na financování, konkrétní metody, možnosti vzdělávání, vyjádřete své obavy a co byste určitě nechtěli. Je vyžadována Vaše přítomnost na terapiích (doporučuji minimálně ze začátku)? Kde najdete potřebné informace? Jakým způsobem jsou zabezpečena Vaše data? Jakým způsobem budeme řešit spolupráci se školou/školkou? Vše by Vám mělo být objasněno už na první schůzce a důležité body sepsány ve smlouvě. Pokud jste nenašli odpověď na svou otázku, napište nám přes kontaktní formulář, rádi Vám odpovíme.

Mgr. Lucie Vozáková, BCBA